Latest News

Κυριακή, 16 Οκτωβρίου 2016

Οι παράγοντες που επηρεάζουν τη παιδική παχυσαρκία

Η παιδική παχυσαρκία θεωρείται μία επιδημία η οποία έχει καλπάζουσα αύξηση τα τελευταία χρόνια. 



Σχετίζεται με το υψηλό βάρος και υψηλό λιπώδη ιστό στα παιδιά. Στην Ελλάδα το ποσοστό της παιδικής παχυσαρκίας αγγίζει το 53%. Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι η παιδική παχυσαρκία θεωρείται ασθένεια με σοβαρές επιπτώσεις τόσο στην παιδική ηλικία όσο και στην ενήλικη ζωή.


Το αυξημένο βάρος στα παιδιά είναι πιθανόν να επηρεάσει σχεδόν όλα τα συστήματα του οργανισμού, όπως για παράδειγμα το καρδιαγγειακό (συχνές ταχυκαρδίες, αρρυθμίες), το ενδοκρινικό (διαβήτης, ινσουλινοαντίσταση, πολυκυστικές ωοθήκες), το αναπνευστικό (άσθμα, υπνική άπνοια), το γαστρεντερικό (λιπώδης διήθηση, χολολιθίαση). Επίσης, μία διατροφή η οποία δεν είναι επαρκής σε μακροθρεπτικά και μικροθρεπτικά συστατικά, δεν βοηθά στην σωστή ανάπτυξη των ιστών, του σκελετού και του εγκεφάλου.

Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε τα ψυχοκοινωνικά προβλήματα που μπορεί να επιφέρει το αυξημένο βάρος. Ένα υπέρβαρο ή παχύσαρκο παιδί είναι λογικό να μην μπορεί να ακολουθήσει τους φίλους του στις σωματικές δραστηριότητες και στα παιχνίδια λόγω των μειωμένων αντοχών, αλλά και να δέχεται αρκετά πειράγματα για το βάρος του. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα το παιδί να απομονώνεται, να αποφεύγει τις κοινωνικές εκδηλώσεις και να κλείνεται στον εαυτό του.

Στους ενήλικες η παχυσαρκία εκτιμάται μέσω του Δείκτη Μάζας Σώματος (ΔΜΣ). Για τα παιδιά υπάρχουν ειδικές καμπύλες ανάπτυξης που ανά ηλικία κατατάσσουν τα παιδιά σε κατηγορίες ανάλογα με το ΔΜΣ. Είναι όμως πιθανόν ένα παιδί με μέτριο σωματικό βάρος, να θεωρείται παχύσαρκο, εάν έχει χαμηλή μυϊκή μάζα και αυξημένο ποσοστό λίπους. Σε αυτές τις περιπτώσεις η λιπομέτρηση είναι η πιο αξιόπιστη μέθοδος, καθώς μπορούμε να δούμε με ακρίβεια εάν το παιδί βρίσκεται πάνω από τα φυσιολογικά όρια του λίπους και μάλιστα σε τι βαθμό.


Οι περισσότεροι γονείς ανησυχούν για το βάρος των παιδιών τους αλλά και την επίτευξη της σωστής ανάπτυξης του παιδιού. Πολλές φορές όμως προσπαθώντας να καλύψουν τις ανάγκες τους σε θρεπτικά συστατικά, «πέφτουν σε ορισμένες παγίδες» και άθελά τους καθοδηγούν λανθασμένα τα παιδιά. Για παράδειγμα είναι λάθος να έχουμε την απαίτηση να καταναλώνουν τα παιδιά μερίδα εστιατορίου ή μια φυσιολογική μερίδα που θα έτρωγε κάποιος ενήλικας. Είναι γεγονός ότι τα παιδιά έχουν χαμηλότερες θερμιδικές απαιτήσεις σε σχέση με έναν ενήλικα, και έτσι είναι λογικό οι ποσότητες που καταναλώνουν να είναι μικρότερες.

Το μέγεθος της μερίδας ποικίλει, και καθορίζεται ανάλογα με την ηλικία, το φύλο, τα κιλά του παιδιού και τη φυσική του δραστηριότητα. Ένα ακόμα συχνό λάθος που κάνουν οι γονείς είναι όταν δεν έχει καταναλωθεί μια πλήρης μερίδα φαγητού να φορτώνουν τα παιδιά με άχρηστες θερμίδες για να μη μένουν νηστικά. Η κατανάλωση γλυκών και λιπαρών σνακ όπως σοκολάτες και τσιπς όχι μόνο δεν προσφέρει οφέλη στην υγεία αλλά τα εθίζει στην κατανάλωσή τους και τα κάνει να τα ζητούν όλο και περισσότερο.

Ακόμα και αν όμως είστε γονιός και φροντίζετε για τη διατροφή των παιδιών σας χωρίς να κάνετε υπερβολές και διατρέφεστε ποιοτικά μέσα στην οικογένεια πρέπει να γνωρίζετε ότι η ανάπτυξη και το βάρος του παιδιού εξαρτώνται από πολλούς και διαφορετικούς παράγοντες:
Γενετικοί παράγοντες

Ο σημαντικότερος παράγοντας για τον καθορισμό της ανάπτυξης του παιδιού είναι τα γονίδια που κληρονομήθηκαν από τους γονείς και θα είναι αυτά που θα καθορίσουν ουσιαστικά το ύψος του παιδιού (και αργότερα ως ενήλικα), το σωματότυπό του, και την «τάση» να παίρνει κιλά κ.τ.λ.
Φύλο

Ένας ακόμα σημαντικός παράγοντας που σχετίζεται με την ανάπτυξη και το βάρος του παιδιού είναι το φύλο. Τα αγόρια είναι πιο ψηλά και μεγαλόσωμα σε σχέση με τα κορίτσια και επιπλέον η ανάπτυξη των αγοριών συνεχίζεται για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, όταν των κοριτσιών έχει ήδη σταματήσει (περίπου στην ηλικία των 15 χρονών). Ακόμα στην ενήλικη ζωή πλέον, οι άντρες τείνουν να έχουν υψηλότερο ποσοστό μυϊκής μάζας, κάτι που οδηγεί σε υψηλότερο βάρος των ανδρών σε σχέση με των γυναικών.
Φυσική δραστηριότητα και άσκηση

Ο αθλητισμός συμβάλει στη μεγαλύτερη και καλύτερη ανάπτυξη του παιδιού και στην αύξηση του ύψους μέσω της επιμήκυνσης των οστών, της ενδυνάμωσης του μυοσκελετικού συστήματος και βέβαια στη διατήρηση του φυσιολογικού βάρους. Το ποσοστό επίδρασης της άσκησης εξαρτάται βέβαια από το είδος της άσκησης, την ένταση και τη συχνότητα.
Η ηλικία

Η διατροφή διαμορφώνεται ανάλογα με την ηλικία. Οι απαιτήσεις σε θερμίδες και θρεπτικά συστατικά διαφέρουν κατά τη βρεφική, τη νηπιακή, την παιδική αλλά και την εφηβική ηλικία.
Ύπνος

Επιπλέον για την σωστή ανάπτυξη του παιδιού πολύ σημαντικός είναι ο ύπνος αλλά και οι ώρες της ξεκούρασης. Το παιδί θα πρέπει να κοιμάται τουλάχιστον 8-10 ώρες και να ξεκινάει σχετικά νωρίς ώστε να εκκρίνεται σωστά η αυξητική ορμόνη, η ορμόνη που είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη των παιδιών.

Συνεπώς αντιλαμβανόμαστε ότι η διατήρηση του βάρους και η πρόληψη της παιδικής παχυσαρκίας επηρεάζονται από πολλούς παράγοντες που μπορεί οι περισσότεροι γονείς να αγνοούν. Εάν έχετε αμφιβολίες για τη σωστή ανάπτυξη ή το βάρος του παιδιού σας μπορείτε να συμβουλευτείτε τον παιδίατρο σας ή κάποιον ειδικό διατροφολόγο.

Περιοδικό HOLISTIC LIFE
loading...
« PREV
NEXT »